Overblik over uddannelsens 8 moduler:

På denne side kan du få et overblik over, hvad Salgseleverne vil blive mødt af gennem deres uddannelse, når de er på skole på Bøgehøj.

  • Uddannelsen er bygget om omkring en obligatorisk undervisning på 30 lektioner pr. uge, og en påbygnings undervisning 20 lektioner pr. uge.
  • I den obligatoriske undervisning skal Salgseleverne igennem Salgsassistent del 1 (Modul 1-5), og Salgsassistent del 2 (Modul 6-8).
  • Påbygnings undervisningen vil består af undervisning i Butiksdrift (Modul 1-6) og Præsentation og Formidling (Modul 7).

I de følgende afsnit vil moduler bliver gennemgået, hvor du kan læse mere om de formelle krav til modulet, og hvad modulet vil komme til at indeholde i stikord.

Modul 1 – Kommunikation og samarbejde

Generelt for modulet:

  • Indflyvning til elev uddannelsen og skoleopholdene.
  • Salling Group – hvad er det for en størrelse?
  • Ny på arbejdsmarkedet – hvad er spillereglerne?
  • Skabe samarbejde og kommunikation gennem konkurrencer og Salling Group ånden.
  • Træning gennem øvelser og udfordringer i team på tværs af formaterne.
  • Leg og lær.
  • Service.
  • Besøg på Salling Group hovedkontor.
  • Leadership Behaviours.
  • Besøg JURA og HK.

Målpinde for Obligatorisk undervisning:

Salgseleven kender til:

  • Konceptopbygning online og i butik i forhold til egen butiksprofil og andre butiksprofiler, herunder vægtning af salgsfremmende parametre.
  • Sammenhængen mellem bæredygtighed, butikkens koncept og profil.
  • Metoder til effektivisering af arbejdsgange.
  • Forskellige digitale salgs- og forretningskoncepter, herunder omnichannel og multichannel strategi.
  • Arbejdsmiljølovgivningen, og kan anvende arbejdsmiljøregler i butikken.

Salgseleven kan anvende:

  • Anvende forskellige samarbejdsformer i butikken herunder især teamsamarbejde.
  • Salgseleven behersker:
  • Værktøjer til personlig planlægning og styring.
  • Metoder til intern information og kommunikation i butikken.
  • Ergonomi og forebyggelse af arbejdsskader.

Kompetencemål:

  1. Eleven kan relatere udvalgte teorier til tilrettelæggelse, gennemførelse og evaluering af konkrete arbejdsopgaver fra praktikken.
  2. Eleven kan løse butikkens opgaver rutineret i forbindelse med deltagelse i butikkens interne kommunikation, samarbejde og teknologianvendelse.

Modul 2 – Butiksoptimering

Generelt på modulet:

  • Profil vs image.
  • Indretning af butikken.
  • Hvordan skabes optimal udnyttelsen af butiksareal?
  • Hvordan sikres sammenhængen mellem koncept og butikslayout.
  • Hvordan bruges nøgletal til indretning af butikken.
  • Hvilke nøgle tal er relevante for indretning og opbygning af butikken.
  • Sammenhængen mellem butikindretning og håndtering ift waste.
  • Hvorfor lykkes NETTO med salg pr. kunde?
  • Konkurrentanalyse i Ebeltoft. Besøge de mange forskellige dagligvarer butikker i Ebeltoft.

Målpinde for Obligatorisk undervisning:

  • Salgseleven kender til:
  • Sammenhængen mellem koncept, organisation og arbejdsopgaver i butikken og online.
  • Sortimentet i forhold til egen butiksprofil og konkurrenterne.
  • Sammenhængen mellem egen butiksprofil og butikkens kunder i forbindelse med anvendelse af salgsfremmende parametre.
  • E-handelsløsninger- og koncepter, som kan understøtte butikkens mål.
  • Hvilke tiltag, der skaber øget kundeloyalitet online og i butik.
  • Salgseleven kan anvende:
  • Metoder og digitale værktøjer til varepræsentation og salgsfremmende vareplacering, herunder events og kampagner.
  • Sammenhængen mellem vareplacering, varepræsentation og koncept i forbindelse med at gøre butikken salgsklar.
  • Viden om profilparametre i forhold til forskellige kundegrupper og konkurrenter.

Kompetencemål:

1 Eleven kan relatere udvalgte teorier til tilrettelæggelse, gennemførelse og evaluering af konkrete arbejdsopgaver fra praktikken.

3 Eleven kan gennemføre personligt salg, intern opfølgning af markedsføringsindsatsen, salgsoptimering og salg selvstændigt ved at tiltrække og fastholde kundegrupperne gennem planlægning og anvendelse af forskellige betjeningsformer, varepræsentationsteknikker, salgsfremmende aktiviteter og events, herunder også e-salg.

5 Eleven kan medvirke ved vedligeholdelse og udvikling af butikkens varesortiment i udvalgte vareområder og sikre sortimentets bredde og variation.

6 Eleven kan løse butikkens opgaver rutineret i forbindelse med deltagelse i butikkens interne kommunikation, samarbejde og teknologianvendelse.

Modul 3 – Salg

Generelt på modulet:

  • Der arbejdes med Salgselevens PI gennem hele modulet. Hvor vi bruger profilværktøjet til at arbejde med udviklingen af styrker og udfordringer ift. Salget.
  • PI – indsigt i egen profil/adfærd.
  • Salgsværktøjer – før, under og efter salget.
  • Hvordan kan jeg udnytte min profil som sælger.
  • Forståelsen og udnyttelse af kundetyper, når du sælger.
  • Håndtering af konflikter før-under og efter salget.

Målpinde for Obligatorisk undervisning:

  • Salgseleven kender til:
  • Forskellige sociale medier som salgskanal og effektiv kommunikation på digitale platforme.
  • Salgseleven kan anvende:
  • Anvende viden om samfundsmæssige forhold og trends, der påvirker kundernes købsadfærd og købsmotiver til salgsoptimering og mersalg både online og i butikken.
  • Salgseleven behersker:
  • Metoder til salgsoptimering og mersalg.
  • Metoder til dialog med kunder ved betjening, rådgivning og reklamationsbehandling og behersker konflikthåndtering.
  • Metoder til personligt salg og kundeservice både digitalt og analogt.

Kompetencemål:

1 Eleven kan relatere udvalgte teorier til tilrettelæggelse, gennemførelse og evaluering af konkrete arbejdsopgaver fra praktikken.

3 Eleven kan gennemføre personligt salg, intern opfølgning af markedsføringsindsatsen, salgsoptimering og salg selvstændigt ved at tiltrække og fastholde kundegrupperne gennem planlægning og anvendelse af forskellige betjeningsformer, varepræsentationsteknikker, salgsfremmende aktiviteter og events, herunder også e-salg.

6 Eleven kan løse butikkens opgaver rutineret i forbindelse med deltagelse i butikkens interne kommunikation, samarbejde og teknologianvendelse.

Modul 4 – Produktkendskab

Generelt på modulet:

  • Vidensbank – skabe produktviden indenfor elevens afdeling/sektion.
  • Skabe motivation for at søge produktviden i hverdagen.
  • Produkt og sortimentsstrategi i Salling Group.
  • Salgsargumenter.
  • CSR/Code of conduct.

Målpinde for Obligatorisk undervisning:

  • Salgseleven kender til:
  • Kriterier principper for valg af leverandører, herunder forskellige former for indkøbssamarbejde, CSR, kvalitet, pris og service.
  • Salgseleven kan anvende:
  • Viden om servicekoncepter til kundebetjening, varepræsentation og butiksaktiviteter.
  • Salgseleven behersker:
  • Varernes oprindelse, brugsegenskaber, anvendelsesmuligheder, kvalitet, holdbarhed, miljøpåvirkning og bæredygtighed i udvalgte vareområder.
  • Varedeklarationer, mærkningsordninger og tilhørende lovgivning inden for udvalgte vareområder.
  • Salgs- og betalingsbetingelser, herunder bl.a. garantiydelser.
  • Korrekt varebehandling og har kendskab til metoder til forbedret affaldssortering, genbrug og minimering af ressourcespild.
  • Metoder til prisfastsættelse af varerne, herunder forholdet mellem pris og kvalitet.

Kompetencemål:

1 Eleven kan relatere udvalgte teorier til tilrettelæggelse, gennemførelse og evaluering af konkrete arbejdsopgaver fra praktikken.

3 Eleven kan gennemføre personligt salg, intern opfølgning af markedsføringsindsatsen, salgsoptimering og salg selvstændigt ved at tiltrække og fastholde kundegrupperne gennem planlægning og anvendelse af forskellige betjeningsformer, varepræsentationsteknikker, salgsfremmende aktiviteter og events, herunder også e-salg.

4 Eleven kan løse butikkens opgaver i forbindelse med butik og produkt selvstændigt ved at planlægge og vedligeholde vareforsyningen på baggrund af varekundskab samt styre håndtering af varer fra producent og leverandør.

5 Eleven kan medvirke ved vedligeholdelse og udvikling af butikkens varesortiment i udvalgte vareområder og sikre sortimentets bredde og variation.

6 Eleven kan løse butikkens opgaver rutineret i forbindelse med deltagelse i butikkens interne kommunikation, samarbejde og teknologianvendelse.

Modul 5 – Kædedrift

Generelt på modulet:

  • Besøg fra IT & S.
  • Besøg fra formaternes driftsansvarlige.
  • Hands on – hvordan fungerer driften i mit format? (Bilka/føtex/NETTO).
  • Brugen af nøgletal til styring af driften.
  • Hvordan kan jeg påvirke butikkens nøgletal positivt?
  • Indsigt - hvor er min rolle i driftkonceptet?

Målpinde for Obligatorisk undervisning:

  • Salgseleven kender til:
  • Metoder godt købmandskab, herunder salgs- og indtjeningsoptimering samt kundeloyalitet.
  • Relevante økonomiske mål for butikken.
  • Metoder til intern opfølgning på markedsføringsindsatsen, online og i butikken.
  • Metoder for budgetlægning og budgetopfølgning.
  • Forskellige former for lagerstyring.
  • Salgseleven kan:
  • Udvikle og planlægge events og kampagner i forhold til butikkens profil online og i butikken.
  • Anvende metoder og digitale værktøjer til varebestilling og disponering.
  • Anvende relevante økonomiske nøgletal og mål for butikken til løbende kontrol og optimering.
  • Anvende metoder til minimering af butikkens omkostninger i forhold til butikkens profil.
  • Udføre enkle kalkuler.
  • Anvende metoder til status, svindkontrol og svindanalyse.
  • Salgseleven behersker:
  • Kontrol ved varemodtagelse og behandling af emballage og produkter.
  • Metoder til vurdering af varebeholdningen i udvalgte vareområder, herunder pris, kvalitet og aktualitet.
  • Principper for salgsregistrering.
  • Salgsdata, salgsstatistikker og nøgletal for salg, herunder også elektroniske værktøjer og deres muligheder.

Kompetencemål:

1 Eleven kan relatere udvalgte teorier til tilrettelæggelse, gennemførelse og evaluering af konkrete arbejdsopgaver fra praktikken.

3 Eleven kan gennemføre personligt salg, intern opfølgning af markedsføringsindsatsen, salgsoptimering og salg selvstændigt ved at tiltrække og fastholde kundegrupperne gennem planlægning og anvendelse af forskellige betjeningsformer, varepræsentationsteknikker, salgsfremmende aktiviteter og events, herunder også e-salg.

4 Eleven kan løse butikkens opgaver i forbindelse med butik og produkt selvstændigt ved at planlægge og vedligeholde vareforsyningen på baggrund af varekundskab samt styre håndtering af varer fra producent og leverandør.

5 Eleven kan medvirke ved vedligeholdelse og udvikling af butikkens varesortiment i udvalgte vareområder og sikre sortimentets bredde og variation.

6 Eleven kan løse butikkens opgaver rutineret i forbindelse med deltagelse i butikkens interne kommunikation, samarbejde og teknologianvendelse.

7 Eleven kan anvende informationer om butikkens koncept, salgsstatistikker og nøgletal i salgsarbejdet.

8 Eleven kan løse butikkens opgaver i forbindelse med butikkens drift selvstændigt ved at beherske alle former for pengehåndtering i relation til kunder, kasseterminalbetjening, kasseopgørelse og afstemning, salgs- og betalingsbetingelser samt styre håndtering af emballager fra producent og leverandør.

9 Eleven kan anvende viden om svindkontrol, praksis ved status samt budgetlægning og –opfølgning.


Modul 6 – Marketing og Events

Generelt på modulet:

  • På dette modul er temaet Markedsføring og events, hvor der er fokus på udvikling og hvordan butikkerne aktivt bruger de forskellige markedsføringskanaler.
  • Vi arbejder med, hvordan der skabes kontakt til målgruppen gennem branding, loyalitetsprogrammer, kampagner på forskellige platforme.
  • Vi er nysgerrige på udviklingen i retailbranchen både nationalt og internationalt.

Målpinde for Obligatorisk undervisning:

Salgseleven kan:

  • anvende forskellige værktøjer til kontrol og justering af konceptet,
  • vurdere eksisterende butikkers markedsmuligheder samt konkurrencesituation både for den fysiske butik og online,
  • udarbejde handlingsplaner på baggrund af økonomiske nøgletal og big data.
  • anvende metoder til markedsføring af butiksprofilen, sortimentet og serviceydelser til butikkens kunder,

Salgseleven behersker:

  • metoder til godt købmandskab, herunder salgs- og indtjeningsoptimering samt kundeloyalitet,

Kompetencemål

1 Eleven kan relatere udvalgte teorier til tilrettelæggelse, gennemførelse og evaluering af konkrete arbejdsopgaver fra praktikken.

6 Eleven kan løse butikkens opgaver rutineret i forbindelse med deltagelse i butikkens interne kommunikation, samarbejde og teknologianvendelse.

7 Eleven kan anvende informationer om butikkens koncept, salgsstatistikker og nøgletal i salgsarbejdet.

8 Eleven kan løse butikkens opgaver i forbindelse med butikkens drift selvstændigt ved at beherske alle former for pengehåndtering i relation til kunder, kasseterminalbetjening, kasseopgørelse og afstemning, salgs- og betalingsbetingelser samt styre håndtering af emballager fra producent og leverandør.

Påbygnings undervisning på modul 1-6 - Butiksdrift

Generelt på modulet:

  • Faget bruges til at bygge videre på og træne teorien som er gennemgået i den obligatoriske tid.
  • Indholdet af faget vil derfor være præget af det obligatoriske hovedtema.
  • Udarbejdelse af opgaver som omsætter teorien i praksis.
  • Opgaverne løses i grupper af 4-6 elever.
  • Opgaverne fremlægges løbende gennem ugen eller som afslutning torsdag.

Målpinde for påbygningsundervisning:

  • Salgseleven kender til:
  • Eventuelle lovkrav eller regler, der er knyttet til vare- eller produktgruppen ved anvendelse, montering, mærkning, opbevaring og bortskaffelse.
  • Salgseleven kan:
  • Søge relevante informationer om nye vare- eller produktgrupper, vejlede, rådgive og demonstrere udvalgte produkter eller varer for forskellige kundetyper.
  • Vurdere og analysere de forhold som påvirker forbrugernes købsadfærd, herunder forskellige forbrugerprofiler og livsstil.
  • Udnytte viden om forbrugertrends i salgsarbejdet i butikken.
  • Udnytte sælgerens rolle og adfærd i forskellige salgssituationer.
  • Udnytte salgsfremmende vareplacering i butikkens salgsområde.
  • Igangsætte salgsfremmende aktiviteter i butikkens salgsområde.
  • Udnytte visuel kommunikation i butikkens salgsarbejde, herunder brug af skilte, teknisk udstyr m.v. som blikfang.
  • Udnytte viden om forskellige planlægningsværktøjer til organisering af butikkens daglige arbejdsopgaver, endvidere kunne arbejde med projektopgaver eller ad hoc opgaver, der skal løses inden for en fastsat tidsramme.
  • Anvende samarbejdsformer og arbejdsroller i et teamwork og i et projektorganiseret arbejde i butikken.
  • Planlægge, gennemføre og evaluere en opgave som en del af et team.
  • Salgseleven behersker:
  • En eller flere vare- eller produktgruppers brugsegenskaber, anvendelsesmuligheder, holdbarhed og bæredygtighed.
  • Anvendelse af butikkens regnskab, nøgletal og budget som styreredskab.

Modul 7 – Konceptstyring

Generelt på modulet:

  • Hvad sker der national og internationalt i retailbranchen? Hvad bringer fremtiden?
  • Hvordan forbereder vi os til de vinde som blæser internationalt I retailbranchen?
  • Hvordan skal forbrugerne håndteres/informeres/motiveres?
  • Hvordan skaber vi mest mulig kontakt til vores målgruppe gennem markedsføring?
  • Hvilke type markedsføring efterspørger målgrupperne?
  • Loyalitetsprogrammer.
  • Fokus på forandringsparate, nye tiltag, nye trends - online vs fysisk koncepter.

Målpinde for Obligatorisk undervisning:

  • Salgseleven kan:
  • Vurdere og perspektivere koncepter i en national og international sammenhæng, herunder også omnichannel og multichannel koncepter.
  • Omsætte sammenhængen mellem bæredygtighed og butikkens koncept og profil til kundefordele.
  • Analysere og vurdere butikkens idegrundlag ud fra såvel de eksterne som de interne faktorer, samt udnytte denne viden i selve driftsplanlægningen.
  • Sammensætte varesortiment i forhold til branche, butikstype og butiksprofil.
  • Salgseleven behersker:
  • Behersker metoder til budgetlægning og opfølgning.

Kompetencemål:

1 Eleven kan relatere udvalgte teorier til tilrettelæggelse, gennemførelse og evaluering af konkrete arbejdsopgaver fra praktikken.

2 Eleven kan løse butikkens opgaver i forbindelse med koncept og konceptstyring.

6 Eleven kan løse butikkens opgaver rutineret i forbindelse med deltagelse i butikkens interne kommunikation, samarbejde og teknologianvendelse.

7 Eleven kan anvende informationer om butikkens koncept, salgsstatistikker og nøgletal i salgsarbejdet.

8 Eleven kan løse butikkens opgaver i forbindelse med butikkens drift selvstændigt ved at beherske alle former for pengehåndtering i relation til kunder, kasseterminalbetjening, kasseopgørelse og afstemning, salgs- og betalingsbetingelser samt styre håndtering af emballager fra producent og leverandør.

Påbygnings undervisning på Modul 7 – Præsentationsteknik

Generelt på modulerne:

  • Træning af præsentationsteknik til fagprøven.
  • Træning af forskellige præsentationer og formidlingsformer.
  • Gennem ugen vil der blive trænet i både faglige og personlige præsentationer.

Målpinde for påbygningsundervisning:

  • Deltageren kan i forbindelse med administrative funktioner selvstændigt planlægge, forberede, gennemføre en effektiv præsentation af et konkret emne eller projekt ved anvendelse af hensigtsmæssige præsentationsteknikker og præsentationsværktøjer, udvalgt på baggrund af målgruppen for præsentationen.
  • Efter præsentationen kan deltageren evaluere forløbet, ved brug af selvevaluering eller gennem deltagerevaluering.

Modul 8 – Butiksopbygning

Generelt på modulet:

  • Salgseleven deltager sammen med øvrige elever i Salling Group på modulet.
  • Træning af hele pensum i en butiksramme, hvor virkeligheden bruges som kulisse.
  • Hvordan kommer vi fra teori til praksis?
  • Skabe oplevelse som huskes for læring og sammenhold
  • Skabe netværk.
  • Elever og Management Trainee skal gennem ugen planlægge og åbne en fysisk butik, som åbner torsdag kl. 10-13 for inviterede kunder.

Målpinde for Obligatorisk undervisning:

  • Salgseleven kan anvende:
  • Vurdere værdien af udnyttelse og disponering af salgsarealet, vareplacering og varepræsentation i forhold til butikkens koncept.
  • Salgseleven behersker:
  • Viden om servicekoncepter i gennemførelse af kundebetjening, varepræsentation og butiksaktiviteter.
  • Sammenhængen mellem koncept, salgskanaler, organisering og arbejdsopgaver i butikken.
  • Metoder til opbygning af butiksprofilen, sortimentet og serviceydelser.
  • Sammenhængen mellem vareplacering, varepræsentation og koncept i forbindelse med at gøre butikken salgsklar.

Kompetencemål:

1 Eleven kan relatere udvalgte teorier til tilrettelæggelse, gennemførelse og evaluering af konkrete arbejdsopgaver fra praktikken.

2 Eleven kan løse butikkens opgaver i forbindelse med koncept og konceptstyring.

6 Eleven kan løse butikkens opgaver rutineret i forbindelse med deltagelse i butikkens interne kommunikation, samarbejde og teknologianvendelse.

8 Eleven kan løse butikkens opgaver i forbindelse med butikkens drift selvstændigt ved at beherske alle former for pengehåndtering i relation til kunder, kasseterminalbetjening, kasseopgørelse og afstemning, salgs- og betalingsbetingelser samt styre håndtering af emballager fra producent og leverandør.


Feedback på skoleophold

Før du kan deltage på Butiksopbygning/Modul 8, skal du have været gennem alle uddannelsens oplæringsområder.
Det er både dit og din oplæringsansvarliges ansvar. Som en hjælp til at nå målene, skal I aktivt bruger den feedback, som underviseren giver til eleven efter hvert skoleophold.

Efter hvert skoleophold giver underviserne dig skriftlig feedback på skoleopholdet, som du og din oplæringsansvarlig kan se på Canvas senest tre uger efter skoleopholdet. Feedback-skemaet vil indeholde karakter for din faglige præstation samt en vejledende karakter for hele skoleopholdet. Den skriftlige feedback er tænkt som et input til udviklingssamtaler mellem dig og din chef.

På skoleopholdene Modul 1 - Kommunikation & samarbejde og Modul 8 - Butiksopbygning modtager du også en personlig tilbagemelding fra en coach, som har fulgt dig hele ugen. Coachen giver feedback på din adfærd og dit aktivitetsniveau gennem modulet i forhold til Leadership Behaviours og Salling Groups 5 værdier.

Den faglige vurdering af din deltagelse, foretages af din underviser, som afgiver karakter herfor.

Feedback-skemaet indeholder en vejledende karakter samt en vurdering af din adfærd på skoleophold ift. Leadership Behaviours selvledelse og kan indeholde enkelte kommentarer. Har du spørgsmål til feedback-skemaet, karakter og de skriftlige kommentarer, er du velkommen til at kontakte den pågæl­dende underviser fra VID detail.

Se et eksempel på et feedback-skema længere fremme under dette kapitel.

Brug af målplan og feedback-skema i forbindelse med samtaler

Uddannelses- & udviklingssamtalen skal tage udgangspunkt i målplanen og under sam­talen skal din chef i samarbejde med dig vurdere, om du er på det planlagte niveau.
Således får samtalen et konkret og fag­ligt indhold.

Feedback-skemaet kan evt. bruges til at be- eller afkræfte sandsynligheden for, at nå de opstillede mål inden næste skoleophold. Er der eksem­pelvis noget, der bremser eller blokerer for at nå målet?